Om Mona S. Erlandsen

"Grensesprengende nymoderne rosemaling der du skal være litt observant for å oppdage hva som er annerledes!"
Kulturmagasinet PLNTY

Mona Stenseth Erlandsen (f. 1986) er en norsk billedkunstner, illustratør og tekstforfatter født i Fauske (Nordland), i dag bosatt i Porsgrunn (Telemark). Med oppvekst i nord-Norge, danske røtter og designutdannelse/jobb i Trondheim, Bergen og Oslo, har en sterk bevissthet rundt identitet og kulturarv vokst seg frem og blitt en fellesnevner i hennes strek, fargevalg og ornamentikk.

I Monas personlige uttrykk som billedkunstner, finner vi store oljemalerier preget mer av et personlig, drømmende følelsesliv og eventyrverden. Hun er en maksimalistisk malerinne som leker ut sitt univers på lerretet. Blant inspirasjonen finner vi overdådig formspråk fra rosemaling, blomster som skjuler andre detaljer, som fugler, tradisjonsbundne symboler i en raus, men behagelig fargebruk.

Hun maler også store utsmykninger og ornamentale veggmalerier for kunder, inspirert av natur, historiske tapeter, blomster, fugler og en harmonisk fargepalett.

 

Å finne sin egen strek. (Fra lekne akvareller til tunge oljemalerier, rosemaling og følsom fugl.)

Hun ble først lagt merke til med hennes nostalgiske illustrasjoner under navnet Emmeselle, med reproduksjoner av hennes akvareller i salg hos gave/interiørbransjen hos et hundretalls forhandlere siden 2012. – Les mer: Emmeselle.no

Hennes strek med enkle og isolerte motiver som selbuvott, sydvest og spark, har blitt omtalt som «erkenorsk pop art» og «moderne nasjonalromantikk». Hun har hatt suksess med sine fargesterke, minnerike gjenstander fra en typisk norsk barndom. Hun har med disse kjente motivene gitt ut bok på Aschehoug forlag. Les mer: «Minneboken – Norsk nostalgi»

I årenes løp har også en ny retning staket seg ut, hvor inspirasjonen fra både tradisjon, fabler og eventyr, de store mestrene, estetikk fra interiører og arkitektur – har spilt en stor rolle i å utvikle en ny sjanger som vokses inn i ved lek og utforskning. Mona er det man kan kalle autodidakt innen kunsten, men erfaren som formgiver, designer og en svært teknisk estetiker. Hun oppsøker stadig ny kunnskap og lærdom, hvor kontrasten mellom rosemalingsteknikker praktisert i Rauland, Telemark blir satt i sammenheng ved å også studere de gamle mestrene og detaljerte oljemalingsteknikker hos mentor ved atelier i Paris.